Idősek egészségmegőrzése - Beremend

Idősek egészségmegőrzése - Beremend

Szakmai programhoz való kapcsolódás: Az egészség megőrzés komplex célja, hogy információt, tájékoztatást biztosítsunk a helyi idősek számára. Megismertetni olyan Technikát és tevékenységet, amely segítségével aktívabban élhetik meg az időskort. Mindezzel az idősek a helyi közösség építő tagjai maradhatnak még hosszú ideig. Továbbá a projektelem lehetőséget biztosít arra is, hogy az idősebb korosztály tagjai is közösségben lehessenek, amely által csökken az elmagányosodás veszélye.

Előadás az Időskori Egészségmegőrzésről.

Előadó Horváthné Horváth Ildikó az Idősek Szociális Otthonának vezetője.

Előadásában elhangzott, hogy: Az időskori egészségmegőrzés kulcsfontosságú elemei a szellemi aktivitás-, fizikai aktivitás megőrzése, egészséges táplálkozás, rendszeres orvosi ellenőrzés. Új feladatokat kell keresni és új társadalmi kapcsolatokat kell kiépíteni, ami persze nem megy a társadalom és a közvetlen környezet együttműködése nélkül.

Tanácsok: Nem a naptári évek, hanem saját személyes életünk szerint öregszünk. Figyeljünk megszokott napirendünkre. Ne nézzük az egészségre, betegségre, öregedésre vonatkozó reklámokat. Kerüljük a több órás passzív TV nézést, nassolást. Hallgassunk kellemes és nyugtató zenét. Naponta fél órát tempósan gyalogoljunk, de ne csak a testünket, hanem szellemünket is tartsuk frissen, edzésben. Legyünk érdeklődőek szeretteink, barátaink, ismerőseink, rokonaink és szomszédjaink iránt.

A helyes táplálkozásnak változatos, sokféle táplálékból összeállított, rendszere és ritmusa van. Naponta többszöri-akár ötszöri- étkezés, de nem túl bőséges. Zöldségekre-gyümölcsökre nagy szüksége van a szervezetnek. Szomjúságot legjobban ivóvízzel oltsuk.

Aktív időskor.

Előadó Horváthné Horváth Ildikó az Idősek Szociális Otthonának vezetője.

Az időseket aktívabb életre készítőprogramok. Gyakori beszélgetések, fiatalokkal való találkozások, közösségi kapcsolatok kialakítása. Olyan programokban való bevonás, amelyek a csoport kohéziót erősítik. Színházi előadások rendszeres látogatása, kirándulások, klubfoglalkozások, társas programok, képzőművészeti körök programjainak látogatása.

Fizikai aktivitás megőrzése: A mozgás, a fizikai munka időskorban hozzájárul a szellemi képességek megőrzéséhez. Minél hosszabb ideig tart és minél intenzívebb a mozgás annál jelentősebb annak pozitív hatása. A sport és a rendszeres mozgás jótékony hatással van az idős kori cukorbetegségre, a reumás, mozgásszervi problémákra, a magas vérnyomásra, a koleszterin szintre, a hátfájdalmakra, a csontritkulásra, a depresszióra, a derékfájdalmakra. Legjobb formák a test karbantartására a séta, a kerékpározás és a kerti munka.

Ildikó kimerítő előadása után egy kis pihenő következet, ami alatt elfogyasztottuk a helyi Napközi konyha jóvoltából készült egytálételünket és felkészülhetünk a következő előadásra, ami szintén sok érdekességet tartogatott a jelenlévőknek.

Közösségi foglalkozások céljai és lehetőségei.

 

Előadó Hoffman Ildikó az Idősekk Szociális Otthona terápiás munkatársa.

Célja: problémák megbeszélése, megoldása, elmagányosodás, elidegenedés megelőzése. Az otthontól való elszakadás traumájának kezelése. Feleslegesség érzéséből, kapcsolatok hiányából, egészségi állapot romlásából adódó nehézségek leküzdése. Gyászfeldolgozás, halálra való felkészülés. Családi problémák kezelése.

Segítő beszélgetések.

 

Tájékoztató a helyi idősek klubja működéséről – előadó Hoffman Ildikó

Zeneterápia: a zenegyógyító erejének alkalmazásával elősegíteni a jó közérzet, nyugalom, harmónia kialakulását.

Kézműves foglalkozás: készségek, képességek fejlesztése, finommotorika fejlesztése, különböző technikákkal való ismerkedés, szépségérzetük fokozása, hogy igény alakuljon ki a szűkebb és tágabb környezetük szépítése iránt.

Készségfejlesztő foglalkozások: (példákkal) Memória játékok pl a kártyákat képpel lefelé több sorba rendezve lerakjuk az asztalra. Minden részvevő két kártyát fordít fel egyszerre. A cél, hogy a kártyák párját megtaláljuk. Feladat, hogy megjegyezzük, hogy a felfordított kártyák hol helyezkednek el. Ha nem sikerült a párt felfordítani, akkor a következő jön. Addig tart a játék, amíg minden párt nem sikerül megtalálni.

Kertészkedés: egészségi állapot megőrzése, javítása,„ép testben ép lélek”, hasznos elfoglaltság biztosítása és ez által a feleslegesség érzésének csökkentése.

Klubfoglalkozások: főzőklub, varró klub, dalkör

Célja: kikapcsolódás, szórakozás, aktivitás növelése

Közösségi programok:

pl nemzeti, családi ünnepek, előadások, kirándulás

Célja: külső kapcsolatok ápolása, kikapcsolódás, szórakozás, a közösség megerősítése, ismeretterjesztés, aktivitás fenntartása.

A közösségért végzett tevékenységek:

Pl. kertészkedés, javítás, dekorációk készítése, udvarrendezés, diópucolás, zöldbabpucolás, meggy puttyogtatás…

Mozgás öröme időskorban-előadó Hoffman Ildikó

Több jótékony hatása mellet a gyakori táncolás időskorban jelentősen csökkenti a demencia kialakulásának kockázatát és jóval pozitívabban hat, mint a fitneszsportok.

A mozgásnak az agyra gyakorolt pozitív hatása már régóta ismert. Az olyan egyhangú sportoknál, mint a séta, úszás vagy kerékpározás az agy kevésbé aktivizálódik, minta táncnál ahol mindig új lépéseket kell felismerni és alkalmazni. Azoknak az embereknek, akik gyakran táncolnak mintegy 30 %-kal kisebb az esélye a demenciára.

A sok hasznos információ és beszámoló után jól eset mindenkinek egy kis zene és tánc, és a jelenlévők ki is próbálhatták jótékony hatását. Színvonalas műsorral készültek meghívott vendégeink Hatvani Kiss Gyöngyi énekkel és aki őt kísérte zongorán Silinga Miklós . A táncol mulatságba nem csak az idősebb koroszály de az intézmény dolgozói is bekapcsolódtak.