Ifjúsági információs napok szervezése (képzés, tanulási, ösztöndíj, foglalkoztatási és lakhatási lehetőségekről) - Kistapolca

Ifjúsági információs napok szervezése (képzés, tanulási, ösztöndíj, foglalkoztatási és lakhatási lehetőségekről) - Kistapolca

Szakmai programhoz való kapcsolódás: A rendezvény célja, tájékoztatni a fiatal lakosságot az aktuális képzési, lakhatási és ösztöndíj lehetőségekről a településen és a térségben. A program során a településen élők megismerik és megtalálhatják azokat a lehetőségeket, amelyek által önmaguk alakíthatják át élethelyzetüket.

 

A polgármesteri köszöntőt követően Márits-Kanyar Éva pénzügyi tanácsadó köszöntötte a résztvevőket, bemutatta Niedermüller Renátát munkaügyi szakértőt és mentort, aki segítette az előadást.  Ismertette, hogy a nap folyamán tájékozatják a résztvevőket az aktuális képzésekről, álláskeresési technikákról, munkavégzés során felmerülő jogokról és kötelezettségekről, otthonteremtéssel kapcsolatos kérdésekről illetve lehetőség lesz egyéni tervek készítésére is. 

Márits-Kanyar Éva elmondta, hogy a pályaorientáció feladata, hogy feltérképezze a pályaválasztó adottságait, képességeit, érdeklődési körét és ezt összhangba hozza a munkaerőpiaci elvárásokkal, követelményekkel. Vagyis a pályaválasztó megtalálja a neki leginkább megfelelő szakmát. Ehhez a fiatalnak ismernie kell önmagát, a választott szakma követelményeit és a munkaerőpiaci kínálatot. A fennálló lehetőségek alapján önállóan, az egyéni sajátosságoknak és céloknak megfelelően kiválasztani olyan foglalkozásokat, tevékenységeket, amelyek lehetővé teszik, hogy a társadalom és önmaga számára értékkel bíró munkát végezhessen. Annak a feltérképezése, hogy a választott foglalkozásokhoz, tevékenységekhez milyen szakértelemre van szükség; milyen tanulmányokat kell elvégezni hozzá. Annak eldöntése, hogy milyen munkahely felel meg az egyén igényeinek. Kisgyermekkorban nincs tudatos készülés a pályaválasztásra, de a játékokban már kiderül, hogy ki milyen szerepben érzi jól magát. Napjainkban a pályaválasztás nem egy egyszeri döntést jelent. Életpályánk során számtalanszor kerülhetünk olyan helyzetbe, hogy akár személyes fejlődésünk, akár a külső körülmények változása miatt változtatni kényszerülünk, esetleg új szakmát kell elsajátítanunk. Hiszen lehetséges, hogy tíz vagy húsz év múlva az, ami most érdekel, ami most fontos nekünk, jelentőségét veszti, és más válik lényegessé számunkra. Másrészt külső okok is közbejöhetnek, hiszen a gazdasági és a munkaerő piaci helyzet változásai pályánkat is érinthetik. A pályaválasztás nem egy életre szóló választás, hanem egy irány, ami érdeklődésüknek, képességüknek jelenleg megfelel, és ami életpályánk alakulása során változhat.

Régen a fiataloknak kijelölték, hogy milyen munkát fognak végezni. Főleg a család határozta meg, illetve a társadalmi hovatartozás. Például, egy földműves gyermeke nagy eséllyel folytatta apja munkáját, vagyis belőle is földműves lett. Ma már szabad pályaválasztás van, vagyis a fiatal szabadon dönthet képességeihez és lehetőségeihez mérten. Például, ha egy szegény családból származó gyermek egyetemre szeretne menni, megteheti, amennyiben általános- és középiskolában teljesíti a kívánt szintet. Az előadó felsorolta a környékbeli iskolák képzéseit, a munkaügyi központ által meghirdetett képzéseket, a hiányszakmákat 2018/2019. tanévben (asztalos, burkoló, épület- és szerkezetlakatos, gépgyártástechnológiai technikus,  gyakorló ápoló,  gyógyszerkészítmény-gyártó, hegesztő, húsiparitermék-gyártó, ipari gépész, kőműves, központifűtés- és gázhálózatrendszer-szerelő, magasépítő technikus, pék, szőlész-borász, útépítő, vasútforgalmi szolgálattevő, vegyésztechnikus, villanyszerelő, virágkötő és virágkereskedő, víz-, csatorna- és közműrendszer-szerelő). Elmondta, hogy ösztöndíjat azok a diákok kaphatnak, akik szakgimnáziumban vagy szakközépiskolában tanulnak, és a hiányszakmák közül választanak.

11 órakor 5 perc szünet következett, majd Niedermüller Renáta előadó kitért az álláskeresésre, az álláskeresési technikákra. Megkérdezte a résztvevőket, hogy keresnek állást, mik a lépések? A résztvevők többsége az újságból, interneten illetve a munkaügyi központon keresztül keresne állást. A résztvevők javaslata alapján összeállított egy önéletrajz mintát. Az előadó néhány tanácsot fogalmazott meg az önéletrajzok készítéséhez: számítógéppel és szövegszerkesztővel készítsük az önéletrajzot, kivéve, ha kifejezetten kézzel írtat kérnek; ne használjunk színes papírt, színes betűket, különleges vagy díszítéses betűtípust; tagolt, részekre osztott iromány legyen, ne egybefolyó regény; életpályánktól függően egy-két, maximum három oldal – 12-es 13-as betűmérettel megírt – terjedelmű legyen az önéletrajz; kerüljük el az elütéseket, érdemes helyesírás-ellenőrző programot használni;ne csak eddigi munkaköreinket ismertessük, hanem a kapcsolódó eredményeinket is; hacsak külön nem kérik, ne mellékeljünk végzettségeinkről, diplomáinkról másolatokat; tüntessük fel az elérhetőségeinket; rossz választás lehet a vicces vagy poénkodó e-mail cím. Ha ilyet használtunk eddig, akkor inkább készítsünk új e-mail címet; amennyiben több példányt kérnek az önéletrajzból, akkor mindegyik legyen „eredeti” aláírt, ne fénymásolatot küldjünk; az önéletrajz mellé a pályázó csatoljon kísérőlevelet (motivációs levelet) Az önéletrajz csak adatokat sorol fel, a kísérőlevél ezzel szemben személyes információkat tartalmaz a jelentkezőről.

Niedermüller Renáta megkérte a résztvevőket, hogy képzeljék el, hogy egy állásinterjún vannak. Hogy zajlik a résztvevők szerint egy állásinterjú? Az alábbi mondatokat tették fel és válaszolták meg a résztvevők: Beszélj magadról néhány mondatban!; Miért pályázta meg az állást?; Mennyi a fizetés igénye?; Mik az erőssége illetve a gyengesége?; Van kérdése?;. Az előadó néhány mondatban összefoglalta, hogy mikor nyújtjuk a legjobb teljesítményt állásinterjún? Mindig önmagadat kell adod, a legjobb arcodat, nem érdemes szerepet játszani, előre betanult szöveget felmondani, mert egy rutinos interjúztató pontosan tudja, hogyan lehet kizökkenteni a pályázót, miként lehet lerántani a leplet. Rendkívül fontos a megfelelő hozzáállás is, fogd fel kötetlen beszélgetésként. Légy végig készséges, együttműködő. Adj választ minden kérdésre.

Márits- Kanyar Éva elmondta, hogy a sikeres felvételi eljárás esetén az egyén alkalmazására kerül sor a megpályázott munkahelyen. Az álláshely megszerzése önmagában azonban még nem biztosítéka a pályán való megfelelésnek, a beválásnak. Az újonnan belépő dolgozónak szakértelmével, alkalmazkodóképességével, magatartásával bizonyítani kell alkalmasságát, ismernie kell a jogait és a kötelezettségeit, hogy hosszú távon számítsanak munkájára. Az előadó felsorolta a legalapvetőbb jogokat és kötelezettségeket.

 

12 órai szünetben kávéval, ásványvízzel, üdítővel, chipsszel, kiflivel kedveskedtünk a résztvevőknek.

12 óra 15 perckor elkezdődött az önismereti tréning. Niedermüller Renáta tréner kiosztotta a munkaérdeklődés kérdőívet, amely 50 állítást tartalmazott. A résztvevőknek ki kellett választani mely állítások egyáltalán nem jellemző rájuk, nem igazán illik rájuk, bizonytalan, eléggé jellemző illetve teljesen rájuk illek. A kérdőív értékelésénél kiderült, hogy ki melyik típusba tartozik. (irányító, újító, módszeres, tárgyias, szociális). Az irányító típusba senki nem tartozott, a másik négy típus eloszlott a résztvevők között. A következő feladat a munkával kapcsolatos értékekre világított rá. A 25 állítást tartalmazó lap alapján kiderült, hogy a résztvevők számára mely értékek a legfontosabbak a munkájuk illetve a fiatalabb korosztálynál a jövő során. Szinte mindenkinél a rangsor elején a pénz szerepelt. Fontos szempont volt a sikerélmény, a kiszámítható jövő illetve a munkatársakkal való jó kapcsolat is. A következő feladatbab a „Szarvas Völgy Expresszen” kivel utaznának szívesen 1 hétig. 17 emberből 3 embert kellett kiválasztani, akivel szívesen együtt utaznának illetve egy főt, akivel biztos, hogy nem. A résztvevőknek meg kellett indokolni, hogy miért őt választották. Az utasok közül mindenki szívesen utazna az afrikai nővel, aki bőrből készült dolgokat árult; többen utaznának a vak osztrák harmonikással; a román nővel, akinek egy éves gyereke van; az olasz lemezlovassal, akinek sok pénze van; akivel biztos nem az a svéd skinheaddel aki állandóan részeg. A tréner rávilágított arra, hogy miért fontos, hogy milyen szempontok alapján választunk és ez miért fontos az önismeret, az előítéleteink szempontjából. Az utolsó feladatban 14 kártyán szereplő kérdésből kettőt ki kellett választani és meg kellett válaszolni. A legtöbbször kiválasztott kérdések a fiatalok körében „Van e valamilyen hosszú távú terved? Mi az, hogy szeretnéd megvalósítani?- tanulás, munka; Ha a barátaidnak szándékában állna, hogy őszintén elmondják rólad a véleményüket – szeretnéd e? igen szeretnék.  Az idősebb korosztálynál a „Mit jelent számodra egy tökéletes este?- a családdal való együttlét; Ki az a már nem élő ember, akivel találkoznál? – szülő; A hétköznapokban miért vagy a leghálásabb?- van család,munkahely.

Az utolsó feladat a saját egyéni terv elkészítése volt az alábbi kérdések alapján: Képességek és készségek: pozitív tapasztalatok összegyűjtése az iskolai életből és azon kívül; Az érdeklődés területei – a fenti sikerekből kiindulva; Elképzelések/fantáziák: hogyan élek majd 5-10 év múlva; Értékek tisztázása, munkához való viszony: Hogyan szeretnél élni és miért? ; Mi gondolok a szüleim életéről?  A példakép kérdése; Érdeklődésem típusa (módszeres, tárgyias, irányító, szociális újító) ; Munkamód – amit magamról már tudok; Kapcsolataim: kik fontosak a számomra, jellemzően milyen viszonyban vagyok  különböző emberekkel?; Konfliktusaim és megoldásuk;  Hogyan fejezem ki az érzéseimet nehéz helyzetekben?; Életbeli szerepeim, elképzelt munka-szerepek; Lelki egészségem, és amit teszek érte;

Az előadás 13 óra 30 perckor ért végett.