"Legyél te is szakember" - Szakemberhiány leküzdését népszerűsítő program - Gordisa

Szakmai programhoz való kapcsolódás: Programunkkal szerettük volna felhívni a közösség figyelmét a kistelepüléseken fellépő szakemberek hiányára. A probléma leküzdésének népszerűsítésére remek lehetőség a "Legyél te is szakember" című program megrendezése, melynek célja a térségi munkaerőbázis fejlesztése. Ehhez nyújt segítséget az állásinterjúra felkészítő program, amelynek középpontjában az önéletrajz és motivációs levél írása, valamint a viselkedésetikett állt. Teljeskörű személyes-szakmai helyzet meghatározása, aktuális munkaerőpiaci helyzetről kapott információk átadása,önismereti kérdőívek és munkában ,képzésben felhasználható tulajdonságok felhasználása egy állásinterjú esetén.

A polgármesteri köszöntőt követően Márits-Kanyar Éva tanácsadó köszöntötte a résztvevőket, bemutatta Niedermüller Renátát, aki segítette az előadást.  Ismertette, hogy a délután folyamán az álláskeresés folyamatáról, a módszerekről lesz szó, elkészítenek egy ma divatos önéletrajzot illetve felkészítik a résztvevőket egy személyes interjúra. Az előadás célja, hogy segítséget nyújtson a piaci szférába való elhelyezkedéshez.

A program első részében a résztvevők megfelelő felkészültségét mérték fel az előadók, s a feladatok a továbbiakban is a megkapott információk mentén haladtak. Egymásra épülő feladatokat kaptak a résztvevők, mely feladatokban aktívan részt vettek. A program három összetevőjének – Mit?. Hol?,Hogyan?- feldolgozása tette lehetővé.

A „Mit?” (önismereti részben)    az előadók a személyiségjellemzők feltárása helyezték a hangsúlyt. Ennek része az én-kép megismerése, fenntartása, hatékonyságának megfogalmazása és annak megítélése, hogy ezek mennyire fordíthatók át a munka világára. Márits-Kanyar Éva hangsúlyozta, hogy az önismeret fontos alkotó eleme a képzési lehetőségek és a munkaerőpiacon aktív munkavállalóként való részvétel esetében is.

Niedermüller Renáta kiosztotta a résztvevőknek a munka-érdeklődéstípus meghatározása MÉK önértékelő kérdőívet. Fontos elemként említette a szakmai képességek minőségét és az általános képesség vizsgálatát. Ezután következett a munkához kapcsolódó értékek feltárása, az értékstruktúra, értékpreferencia tisztázása. Ezt egy szuper 45 kérdésből álló kérdőív kitöltésével mérték. A sajátos jellemzők feltárása alapján az előadók meg tudták fogalmazni a résztvevők számára megfelelő, és piacképes foglalkozást, célállást, aminek meghatározása nélkül nem kezdődhet el az álláskeresés.

Márits-Kanyar Éva tanácsadó a Pályakezdők és a szakma után érdeklődök részére aktuális információt adott a régióban várható képzésekről, lehetőségekről.

Az előadás következő részében a munkaerőpiaci ismeretekre helyezték a hangsúlyt az előadók. Megemlítették az álláskeresés legfontosabb kérdéseit, az álláskeresési módszereket, a nyílt és rejtett munkaerőpiac fogalmát, jellemzőit, illetve kitértek az aktív és passzív álláskeresési módszerekre. Gyakorlati tanácsként felsoroltak néhány fontos elemet az álláskeresés tekintetében. Ilyenek: ki kell használni minden csatornát (állásportál, munkaügyi központ, közösségi portálok); minél több önéletrajzot kell beküldeni; a személyes adatokból a legszükségesebbeket írjuk le illetve mondjuk el; csak az igazat írjuk, mondjuk (hamar kideríthető, ha nem tudunk megfelelően beszélni idegen nyelvet vagy nem tudjuk használni a számítástechnikai programokat)

Márits-Kanyar Éva elmondta, hogy a sikeres álláskeresés fontos eleme az önéletrajz elkészítése. Rossz fotó, nyelvtani hibák, szűkszavúság – sok álláspályázat ilyen apróságokon csúszik el. Mivel nagy a verseny az üres állásokért, még jobban kell figyelni a részletekre. Felajánlotta, hogy minden résztvevő keresse fel személyesen Siklóson és elkészíti az önéletrajzhoz szükséges fotót. Véleménye szerint a kinézetnek elvileg semmi köze a szaktudáshoz, a kiválasztást végzőt befolyásolja az interjúra való behívásban. Semmiképpen ne küldjünk magánéleti képet, így kerülendőek a családi, tengerparti fotók. Néhány fontos elemet sorolt fel, amit egy önéletrajznak tartalmaznia kell. Megkérte a résztvevőket, hogy egy papírlapra készítsék el a saját önéletrajzukat. Az elkészült önéletrajzokat átbeszélte a résztvevőkkel.

16 órai szünetben kávéval, ásványvízzel, üdítővel, pizzával kedveskedtünk a résztvevőknek.

17 óra 15 perckor elkezdődött a „Hogyan legyél sikeres az állásinterjún?” előadás. Márits-Kanyar Éva fontos feladatnak tartja a felkészülést a személyes találkozóra. A személyes megbeszélés lehetőséget teremt, hogy a pályáztatóban tett pozitív első benyomást megerősítse - megmutathassa, hogy a pályázó mind szakmailag, mind személyisége alapján a legalkalmasabb a meghirdetett pozíció betöltésére. Nagyon fontos szempont, hogy tudnunk kell, hogy mit akarunk és mit nem. Pontosan tisztázzuk magukban, hogy mik az igényeink a munkával kapcsolatban, mire vágyunk, miben kötnénk kompromisszumot és miben nem. Ismernünk kell a céget, ahova megyünk, mivel foglalkoznak, milyen termékeik és szolgáltatásaik vannak, mi a piaci helyzetük stb. Készüljünk fel belőle úgy, mintha csak dolgozatot írnánk. Tájékozódjunk az elnyerni kívánt állásról is előzetesen, illetve tájékozódjunk arról is, ki a döntéshozó, kivel fogunk találkozni. Vigyük magunkkal az önéletrajzunkat és motivációs levelünket is, tanuljuk meg, minden évszámot tudjunk fejből! Az állinterjúra érkezzünk pontosan, a késés nagyon rossz pont. Néha, még kisebb késésnél is előfordulhat, hogy azonnal megköszönik a részvételünket. Ápolt megjelenés kötelező. Öltözékünkben ne legyünk hivalkodóak, feltűnőek.  Lehetőség szerint pihenjük ki magunkat, interjú előtt együnk, igyunk, hogy teljes legyen a komfortérzetünk.  Elmesélte, hogyan zajlik egy állásinterjú. Az interjú kezdetén bevezetnek minket egy irodába, ahol az interjúztató személlyel találkozunk. Legyünk határozottak, hangosan, érthetően mutatkozzunk be, ügyeljünk az udvariasságra. Márits-Kanyar Éva elmondta, hogy az állásinterjún egyenrangú felek vagyunk a felvételiztető személlyel, nincs alá-fölé rendelt viszony. Az interjú gyakran azzal kezdődik, hogy megkérnek minket, mutassuk be magunkat, a kérdésekre udvariasan válaszoljunk. Az interjú végén határozottan és udvariasan köszönjünk el. Zárásként felsorolta az állásinterjú leggyakoribb kérdéseit. (Hogyan látja magát öt év múlva? A három jó és három rossz tulajdonság kérdése; Miért hagytuk ott az előző munkahelyünket?

 

Az előadás egyéni tanácsadással zárult. A két előadó mindenkivel megbeszélte, hogy egy komplett önéletrajzot írnak együtt, s így teljesen felkészülten vághatnak neki az álláskeresésnek, hiszen adva lesz minden ehhez szükséges anyag.

Az előadás 17 óra 15 perckor ért végett.